Een relatief klein ding in de cursus, maar essentieel voor de bibliotheek van vandaag.
Ik ben gezakt (maar dat zal bijna iedereen wel hebben).
64% goed. Ik dacht mooi, een voldoende. Maar zo werkte dat dus niet. Wist beste wel aardig wat, maar ook dingen niet, die ik zou moeten weten. Opdracht: blijven oriënteren en de ogen en oren open houden. Zonder nu direct af te gaan schuiven: daar ligt ook een rol voor de specialist: de mediacoach (in opleiding). Het zou goed zijn als die zich goed op de hoogte houdt van de ontwikkelingen op dit gebied (o.a. door het volgen van de specifieke blogs) en deze kennis gedoseerd overbrengt aan de
collega's.
Onze opdracht is: maak het publiek mediawijzer. Maak de kloof tussen 'wel weten hoe' en 'niet weten hoe' kleiner en vergroot waar mogelijk de eerste groep.
Deze opdracht zweeft al lang boven de markt, maar de afgelopen jaren is deze door alle snelle ontwikkelingen steeds belangrijker geworden.
Heb eens bedacht wat we al doen: 15 jaar geleden begonnen met Internetcursussen voor beginners en later voor gevorderden. Het internet-eiland voor zelf proberen. Wifi in de bibliotheek, 2 verschillende cursussen Klik&Tik, Mediabar, maandelijks tabletcafé, mediacouch in opleiding, spreekuren tijdens de Week van de Mediawijsheid, e-books: hulp bij aanvragen account enz enz.
Waar we heel lang geleden met een boek in de hand een cursus internet in elkaar draaiden (met eigen cursusmateriaal), hebben we nu o.a. medialessen.nl Een heerlijke site, waar we veel ideeën op kunnen doen voor eigen cursussen aan het publiek. Zodat we met z'n allen steeds Mediawijzer worden!
Translate
donderdag 18 april 2013
zondag 14 april 2013
Ding 5: Instagram
(Nog) geen trotse bezitter van een smartphone of tablet. Had ook even geen tijd om die van Ilse of mijn kinderen voor dit ding 5 in te zetten. Wat ik met twitter had (nu niet meer!) heb ik nu met dit programma. Flickr had ik al niets mee bij de 23 dingen. Instagram heeft mij ook nog niet voor zich gewonnen. Foto's maak ik nog steeds om er later zelf van te kunnen genieten, en misschien de diashow op televisie voor familie en vrienden (of op het touchscreen voor mijn collega's...).
Maar goed, toch alle stof doorgenomen en veel te weten gekomen van Instagram. Bedrijven gebruiken het ook voor Marketing. Toch ben ik nog niet overtuigd. Bewerkte foto's delen met anderen en hopen dat ze een goede review krijgen... Misschien leuk om eens te proberen als bibliotheek. Vooralsnog denk ik dat twitter en facebook de komende tijd belangrijker zijn om als bibliotheek aanwezig te zijn. Meer informatief en meer gebruikers (op dit moment). Dus eerst t&f nog beter en professioneler maken als bibliotheek. En dan als er nog tijd beschikbaar is en Instagram (of een soortgelijk programma) steeds gangbaarder wordt bij sociale media likers... Dan...
Maar goed, toch alle stof doorgenomen en veel te weten gekomen van Instagram. Bedrijven gebruiken het ook voor Marketing. Toch ben ik nog niet overtuigd. Bewerkte foto's delen met anderen en hopen dat ze een goede review krijgen... Misschien leuk om eens te proberen als bibliotheek. Vooralsnog denk ik dat twitter en facebook de komende tijd belangrijker zijn om als bibliotheek aanwezig te zijn. Meer informatief en meer gebruikers (op dit moment). Dus eerst t&f nog beter en professioneler maken als bibliotheek. En dan als er nog tijd beschikbaar is en Instagram (of een soortgelijk programma) steeds gangbaarder wordt bij sociale media likers... Dan...
donderdag 4 april 2013
Ding 4: Privacy
Na lang bij twiiter stil gestaan te hebben, kon ik hier gelukkig vrij snel doorheen.
Het filmpje was goed gemaakt en maakte me heel duidelijk dat ik voorzichtig moet zijn met mijn gegevens op internet en daarbuiten. Natuurlijk wist ik dat al, maar toch.
Van mezelf kon ik niets vinden (ik ben dan ook nog niet zo sociaal actief op internet). Van huisgenoten gelukkig ook (nog) niet.
Ik ben me aardig bewust van mijn surfgedrag. Probeer alleen op sites te komen die ik kan vertrouwen en geef alleen de informatie die ik kwijt wil.
In de bibliotheek laten gebruikers wel digitale sporen na, maar we doen er nog niet zo veel mee. Willen wel in de loop van dit jaar op marketing een slag maken, door deel te nemen aan een project van ProBiblio, waarbij leden meer persoonlijk benderd worden aan de hand van bijvoorbeeld hun leenhistorie.
Op de pc's van het internet blijft in principe niets achter omdat deze na elke sessie weer worden geschoond: een veilig idee voor klant en bibliotheek.
De opsomming van links was wel aardig. Twee hebben mij geraakt: Web 2.0 vooruitgang of gevaar? omdat deze link het - bij mij i.i.g. - niet deed. En de tips op Pepermunt.net. Heel handig en ook voor heel andere internet zaken. Direct bij mijn favorieten gezet.
Er is tegenwoordig heel wat te vinden op internet over privacy. Zo vond ik een filmpje van de Consumentenbond van 3 weken geleden op youtube:
Het filmpje was goed gemaakt en maakte me heel duidelijk dat ik voorzichtig moet zijn met mijn gegevens op internet en daarbuiten. Natuurlijk wist ik dat al, maar toch.
Van mezelf kon ik niets vinden (ik ben dan ook nog niet zo sociaal actief op internet). Van huisgenoten gelukkig ook (nog) niet.
Ik ben me aardig bewust van mijn surfgedrag. Probeer alleen op sites te komen die ik kan vertrouwen en geef alleen de informatie die ik kwijt wil.
In de bibliotheek laten gebruikers wel digitale sporen na, maar we doen er nog niet zo veel mee. Willen wel in de loop van dit jaar op marketing een slag maken, door deel te nemen aan een project van ProBiblio, waarbij leden meer persoonlijk benderd worden aan de hand van bijvoorbeeld hun leenhistorie.
Op de pc's van het internet blijft in principe niets achter omdat deze na elke sessie weer worden geschoond: een veilig idee voor klant en bibliotheek.
De opsomming van links was wel aardig. Twee hebben mij geraakt: Web 2.0 vooruitgang of gevaar? omdat deze link het - bij mij i.i.g. - niet deed. En de tips op Pepermunt.net. Heel handig en ook voor heel andere internet zaken. Direct bij mijn favorieten gezet.
Er is tegenwoordig heel wat te vinden op internet over privacy. Zo vond ik een filmpje van de Consumentenbond van 3 weken geleden op youtube:
Ding 3: Genoeg getwitterd voor dit moment
Als je eigenlijk nooit goed hebt rondgekeken op twitter, dan is ding 3 meteen een hele zware.
Maar...Na enige uurtjes zweten heb ik dan toch een soort van overzicht van wat twitter is, wat ik er mee kan en wat het kan betekenen voor de bibliotheek. Had ik veel eerder moeten doen...
Mensen gaan volgen, lijsten aangemaakt, onderwerpen bekeken, zelfs een uitgestelde tweet opgesteld en verzonden.
Dan hop naar Hootsuite. Dat is andere koek, maar ook die heb ik gegeten (en smaakte best lekker).
Blijkt dat je om er echt iets aan te hebben als bibliotheek (zoals tweets verdelen), je een betaalde uitbreiding moet kopen. Was ik pas later achter, ik maar zoeken waar deze functie zat... Maar zo leer je een dergelijk programma wel weer goed kennen.
De twitterchat: die moeten we gewoon eens gaan proberen. Lijkt me een leuk experiment. Wel een paar bekende twitteraars vragen om mee te doen. Kan de vorm aannemen van een biebpanel, een leesclub enz.
Net nog even geprobeerd om een andere blog te volgen en die van mij wat op te leuken.
Nu snel naar Ding 4...
Maar...Na enige uurtjes zweten heb ik dan toch een soort van overzicht van wat twitter is, wat ik er mee kan en wat het kan betekenen voor de bibliotheek. Had ik veel eerder moeten doen...
Mensen gaan volgen, lijsten aangemaakt, onderwerpen bekeken, zelfs een uitgestelde tweet opgesteld en verzonden.
Dan hop naar Hootsuite. Dat is andere koek, maar ook die heb ik gegeten (en smaakte best lekker).
Blijkt dat je om er echt iets aan te hebben als bibliotheek (zoals tweets verdelen), je een betaalde uitbreiding moet kopen. Was ik pas later achter, ik maar zoeken waar deze functie zat... Maar zo leer je een dergelijk programma wel weer goed kennen.
De twitterchat: die moeten we gewoon eens gaan proberen. Lijkt me een leuk experiment. Wel een paar bekende twitteraars vragen om mee te doen. Kan de vorm aannemen van een biebpanel, een leesclub enz.
Net nog even geprobeerd om een andere blog te volgen en die van mij wat op te leuken.
Nu snel naar Ding 4...
Abonneren op:
Posts (Atom)