Tjonge, het derde ding van vandaag, en de eerste keer tijdens mijn werk.
Ik ben niet echt teleurgesteld dat het klaar is. Het was zo op het laatst toch nog een zware bevalling, en dat voor een man. Maar goed, de evaluatie dus.
Misschien handig om de 5 vragen als kopjes te gebruiken.
Hoe heb ik het ervaren?
Ik heb er veel, heel veel van geleerd. Werk druk, prive druk, en dan blijven dingen zoals behandeld in de verdiepdingen liggen. Goed om nu eens - met een flinke stok achter de deur - hiermee aan de gang te gaan. De onderwerpen waren zeer uiteenlopend maar actueel en goed beschreven. De opdrachten duidelijk. Je werd duidelijk gestimuleerd om een onderwerp van meedere kanten te bekijken en je gedachten er over te laten gaan.
Drie topdingen
Wat waren de topdingen? daar heb ik wel even over na moeten denken. Ik denk als eerste Twitter verdiept. Dit ding is erg actueel en direct toepasbaar inde bibliotheek. We hebben direct het twitterteam uitgebreid van 2 naar 6 collega's.
Dan Content Curatie en lokaal sociaal, als ik er nog twee moet kiezen. De eerste bevatte veel nieuwe informatie voor me en gaf een soort bewustwording dat we hier iets mee moeten. een van de belangrijkste taken van de bibliotheek is dan ook die van informatiebemiddelaar.
Lokaal sociaal gaf duidelijk een hint in de richting hoe we onze klanten en niet-klanten in de regio kunnen benaderen. Heel nuttige info. die ik later zeker nog eens zal nalezen.
Gemist of minder relevant
Gemist heb ik eigenlijk niets. Misschien latent iets gemist, maar daar ben ik me dus nu niet van bewust. Er zijn wel onderwerpen die voor mij wat minder relevant waren. Ik noem deze drie: Instagram, eBooks en Pinterest.
Met Instagram heb ik gewoon niet zoveel, en ondanks de vele gebruikers, zie ik hier toch weinig waarde voor de bibliotheek. Bij eBooks kende ik de meeste informatie al, en gaf me dit onderwerp dus relatief weinig nieuws. Pinterest was op zich een prima verdiepding, maar ook hierbij geldt, wat ik ook al in mijn blog heb geschreven, dat ik de waarde op dit moment erg beperkt acht voor een bibliotheek als Heiloo.
Ambities voor de toekomst
Wat ga ik met de opgedane kennis doen? Zeker nog eens nalopen, want het zakt natuurlijk snel weg. Maar het correcte antwoord op deze vraag is natuurlijk: direct en zoveel mogelijk gaan gebruiken en mee experimenteren. Onderbrengen in de communicatiemix. Dit moet ook echt. Het zou pas echt zonde zijn van alle inspanningen om zoveel mogelijkheden, die in de behandelde verdiepdingen worden geboden, niet te gaan benutten. Ik ga ermee aan de slag. En dat wil ik met een groep collega's doen. Na de eindbijeenkomst is het goed om verder te gaan. Direct nadat iedereen terug is van vakantie, met een groepje van verschillende diciplines alle verdiepdingen nog eens langs lopen en bekijken wat we daar mee kunnen en willen doen. tegen onze ambitie, visie en missie houden en er dan gewoon mee aan de slag gaan.
Als eerste project zie ik bijvoorbeeld het mobiliseren van de bevolking van Heiloo, i.v.m. de bezuinigingen die op ons af komen.
Inzetten sociale media als bibliotheek
En dan deze laatste, heel moeilijke, vraag. Wat voor doelen zouden we met de inzet van sociale media willen bereiken. Ik denk dat het belangrijkste is, dat we met de inzet van sociale media de mensen kunnen opzoeken waar ze zich bevinden. we gaan daarmee naar ons publiek toe. Niet alleen dat, we mengen ons onder hen en worden een vanzelfsprekend onderdeel van hun omgeving. We houden contcat met de mens van vandaag en dat op een wijze die extra potentie heeft.
En verder mensen mobiliseren, met elkaar in contact brengen, inspireren enz. alles wat een bibliotheek van nu en van de toekomst moet doen.
Translate
donderdag 20 juni 2013
Ding 16: Landelijke ontwikkelingen
Gelukkig, de inhaalrace is bijna beëindigd. De laatste dingen hebben me nog wel even wat tijd gekost. Afraffelen zit niet in mijn aard.
Dan dit ding. Ik ben redelijk betrokken bij het beleid van de bibliotheken en Heiloo in het bijzonder. Maak op dit gebied dus best wat mee.
Heb eens gekeken naar 1825dagen (had ik nog nooit gedaan). Inspirerend! De meeste gedachten gaan uit naar ontmoetingsplek, lokale verankering, het doorgeven van kwalitatieve info (evt. aangevuld met eigen context), samendoen met andere aanpalende instellingen, zowel digitaal als heel fysiek in de bibliotheek, en natuurlijk leesbevordering (alhoewel deze laatste niet vaak genoemd wordt, en toch volgens mij één van de hoofdfuncties blijft van de bibliotheek).
Ik heb er zo maar één mening uit gehaald:
"Over 1825 dagen is de bibliotheek de plek waar je kennis kunt ophalen en kan delen..van educatie tot techniek van expertise tot leesattitude, van leren tot oden , tot oneindig — @miiir".
Wat is onze toegevoegde waarde?
Dat is de vraag die centraal staat. Daarnaast is de vraag: hoe spelen we in op de huidige en toekomstige wensen van onze klanten en kunnen we onze toegevoegde waarde aan hen overbrengen, zodat ze ook onze dienstverlening gaan gebruiken.
Dan dit ding. Ik ben redelijk betrokken bij het beleid van de bibliotheken en Heiloo in het bijzonder. Maak op dit gebied dus best wat mee.
Heb eens gekeken naar 1825dagen (had ik nog nooit gedaan). Inspirerend! De meeste gedachten gaan uit naar ontmoetingsplek, lokale verankering, het doorgeven van kwalitatieve info (evt. aangevuld met eigen context), samendoen met andere aanpalende instellingen, zowel digitaal als heel fysiek in de bibliotheek, en natuurlijk leesbevordering (alhoewel deze laatste niet vaak genoemd wordt, en toch volgens mij één van de hoofdfuncties blijft van de bibliotheek).
Ik heb er zo maar één mening uit gehaald:
"Over 1825 dagen is de bibliotheek de plek waar je kennis kunt ophalen en kan delen..van educatie tot techniek van expertise tot leesattitude, van leren tot oden , tot oneindig — @miiir".
Wat is onze toegevoegde waarde?
Dat is de vraag die centraal staat. Daarnaast is de vraag: hoe spelen we in op de huidige en toekomstige wensen van onze klanten en kunnen we onze toegevoegde waarde aan hen overbrengen, zodat ze ook onze dienstverlening gaan gebruiken.
Maar de vraag is ook of we van de huidige mogelijkheden al gebruik maken. Dat gaat best wel aardig. De nieuwe website is ingevoerd (moet inhoudelijk nog wel worden verbeterd), eBooks lenen we uit, we hebben meegedaan met het project rond sreaming ebooks, we zetten Twitter en Facebook in. Al heel wat, maar natuurlijk nog niet genoeg. De nieuwe landelijke catalogus, interessante widgets, aanbieden van verbeterde en nieuwe digitale content... Alles kleine radaren in het mechanisme dat ons naar de toekomst moet leiden.
Hoe kunnen we de concurrentiepositie verstevigen bij de klant? Ik denk doorgaan met waar we goed in zijn, de landelijk ontwikkelde diensten implementeren, lokaal wortels houden en de professionaliteit van onze dienstverlening in ere houden. En dan natuurlijk de klanten opzoeken waar ze zijn (soms digitaal) en onze meerwaarde beter aan de man brengen. En misschien wel het belangrijkste: blijven luisteren naar onze klanten, en daar ook iets mee doen!
En o ja Initiatieven zoals Biebtobieb zijn heel belangrijk want samen gaat dit proces veel beter, het kan alleen maar samen tot succes leiden. kruisbestuiven is essentieel, laten we dat blijven doen!
En het wiel uitvinden is knap moeilijk, maar het hoeft echt maar één keer.
Ding 15: Crowdsourcing en crowdfunding
Intrigerend onderwerp. Echt van deze tijd.
In de verschillende filmpjes wordt gemeld dat het eigenlijk heel eenvoudig is.
Inderdaad: een actie opzetten is eenvoudig. Maar sluit je aan bij een bestaand platform of ontwikkel een nieuwe. Doe je het allemaal zelf, dan heb je een grote kans op een mislukking (zie bibliotheek De Lage Beemden).
Mooie initiatieven gezien. Voor mij wel het meest treffend was Geld voor elkaar. Verschillende manieren van financiering, waarbij crowdfunding er één is. Dat lijkt me een goede aanpak. Als er iets moois uit Biebs4biebs komt, dan moet denk ik dat dan zijn: de ontwikkeling van een platform, speciaal voor projecten in de richting van bibliotheken, maar wel breder getrokken, zoals sponsoring, crowdfunding, leningen verstrekken en bepaalde projecten samen oppakken met partijen in en buiten de bibliotheekwereld, en samen de opbrengsten (financieel en/of bekendheid, deelnemers enz.) delen.
Misschien kunnen we dit ding dan inzetten voor bijvoorbeeld het herinrichten van de vergaderruimten in onze bibliotheek, met voor donateurs de mogelijkheid om deze een aantal keren per jaar te mogen gebruiken (of een percentage van de verhuuropbrengst).
Crowdsourcing is iets wat je in kunt zetten als publieke actie bij bijvoorbeeld bezuinigingen. Een soort petitiesite tegen de afbraak van een voorziening, maar ook een ideeëngenerator, die helpt bij het maken van keuzes bij een veel lagere begroting.
Kortom: belangrijk om deze onderwerpen niet als kleine bibliotheek aan te pakken: dan krijg je waarschijnlijk veel werk en tijd, weinig resultaat, veel frustraties. Landelijk hier op in zetten, platform(s) bouwen en daar makkelijk als lokale bibliotheek aan deel kunnen nemen. Moeten we alleen de projecten nog benoemen. En daarbij blijkt één ding wel heel belangrijk (zoals in het stukje van Lars stond): "een steuntje in de rug, zodat dromen waargemaakt kunnen worden. Want het draait allemaal om passie en doel, waarbij je als bijdrager iets voelt."
In de verschillende filmpjes wordt gemeld dat het eigenlijk heel eenvoudig is.
Inderdaad: een actie opzetten is eenvoudig. Maar sluit je aan bij een bestaand platform of ontwikkel een nieuwe. Doe je het allemaal zelf, dan heb je een grote kans op een mislukking (zie bibliotheek De Lage Beemden).
Mooie initiatieven gezien. Voor mij wel het meest treffend was Geld voor elkaar. Verschillende manieren van financiering, waarbij crowdfunding er één is. Dat lijkt me een goede aanpak. Als er iets moois uit Biebs4biebs komt, dan moet denk ik dat dan zijn: de ontwikkeling van een platform, speciaal voor projecten in de richting van bibliotheken, maar wel breder getrokken, zoals sponsoring, crowdfunding, leningen verstrekken en bepaalde projecten samen oppakken met partijen in en buiten de bibliotheekwereld, en samen de opbrengsten (financieel en/of bekendheid, deelnemers enz.) delen.
Misschien kunnen we dit ding dan inzetten voor bijvoorbeeld het herinrichten van de vergaderruimten in onze bibliotheek, met voor donateurs de mogelijkheid om deze een aantal keren per jaar te mogen gebruiken (of een percentage van de verhuuropbrengst).
Crowdsourcing is iets wat je in kunt zetten als publieke actie bij bijvoorbeeld bezuinigingen. Een soort petitiesite tegen de afbraak van een voorziening, maar ook een ideeëngenerator, die helpt bij het maken van keuzes bij een veel lagere begroting.
Kortom: belangrijk om deze onderwerpen niet als kleine bibliotheek aan te pakken: dan krijg je waarschijnlijk veel werk en tijd, weinig resultaat, veel frustraties. Landelijk hier op in zetten, platform(s) bouwen en daar makkelijk als lokale bibliotheek aan deel kunnen nemen. Moeten we alleen de projecten nog benoemen. En daarbij blijkt één ding wel heel belangrijk (zoals in het stukje van Lars stond): "een steuntje in de rug, zodat dromen waargemaakt kunnen worden. Want het draait allemaal om passie en doel, waarbij je als bijdrager iets voelt."
dinsdag 18 juni 2013
Ding 14: eBooks
Een onderwerp waar ik al veel over gelezen had. Een onderwerp ook met grote potentie voor de bibliotheek. Waarbij we het verschil kunnen maken met de concurrentie zoals Bol.com en vele andere sites (www.gratis-boek.nl www.gratis-nederlandse-ebooks.nl www.gratisEpub.nl enz enz), die zich hierop gestort hebben. Ik kon vrijwel geen illegale sites vinden, dus dan maar de legale, zoals hiervoor gemeld. Maar wat bleek: deze zijn heel erg beperkt: slechts enkele interessante titels (in het Nederlands).
Ebooks is een booming markt, waarin we een duidelijke plaats moeten veroveren. Gelukkig daarom dat de VOB ledenvergadering van vorige week ingestemd heeft met het nieuwe E-book platform van bibliotheek.nl. Veel, heel veel boeken van 3 jaar en ouder, gratis te leen voor bibliotheekleden en wat nieuwe boeken voor een extra contributie van € 20,-. Een enorm goed ontwikkeling.
Een van de eerste initiatieven is het e-potal dat we nu gebruiken van EBSCOhost. Soms doet die het wel soms ook weer niet, of zijn er wijzigingen, waardoor niemand meer in kan loggen...
Goed om met eBooks als bibliotheek aan de slag te gaan een must ook. zelfs als het systeem misschien nog wat beperkt is (geldt ook voor de probeersels met streaming eBooks), maar de technische strubbelingen en de beperkte collectie van ons huidige portal schreeuwen om een opvolger.
E-readers lenen we als bibliotheek ook uit en je kunt er één in de mediabar uitproberen. Een goede service voor de beginnende gebruiker. En wil je een account bij EBSCOhost, dan wordt je daar heel kundig aan geholpen.
Ikzelf had nog wel wat aversie tegen eBooks. Maar toen ik enige tijd geleden zag hoe heerlijk het scherm van een eReader leest, was ik om. Heb zelf ook een eReader en die gaat mee met vakantie!
Ebooks is een booming markt, waarin we een duidelijke plaats moeten veroveren. Gelukkig daarom dat de VOB ledenvergadering van vorige week ingestemd heeft met het nieuwe E-book platform van bibliotheek.nl. Veel, heel veel boeken van 3 jaar en ouder, gratis te leen voor bibliotheekleden en wat nieuwe boeken voor een extra contributie van € 20,-. Een enorm goed ontwikkeling.
Een van de eerste initiatieven is het e-potal dat we nu gebruiken van EBSCOhost. Soms doet die het wel soms ook weer niet, of zijn er wijzigingen, waardoor niemand meer in kan loggen...
Goed om met eBooks als bibliotheek aan de slag te gaan een must ook. zelfs als het systeem misschien nog wat beperkt is (geldt ook voor de probeersels met streaming eBooks), maar de technische strubbelingen en de beperkte collectie van ons huidige portal schreeuwen om een opvolger.
E-readers lenen we als bibliotheek ook uit en je kunt er één in de mediabar uitproberen. Een goede service voor de beginnende gebruiker. En wil je een account bij EBSCOhost, dan wordt je daar heel kundig aan geholpen.
Ikzelf had nog wel wat aversie tegen eBooks. Maar toen ik enige tijd geleden zag hoe heerlijk het scherm van een eReader leest, was ik om. Heb zelf ook een eReader en die gaat mee met vakantie!
zondag 16 juni 2013
Ding 13: screen casting
Om eerlijk te zijn dacht ik bij dit ding dat het 'weer eens zo iets was, waar je weinig aan hebt'. Leuk dat het kan maar wat moet je er mee als bibliotheek?
Na het doornemen van de informatie bij dit ding was ik toch wel snel om. Op veel terreinen kan een dergelijk filmpje heel verhelderend werken. In de praktijk blijkt dat op de website van de bibliotheek een aantal zaken niet echt logisch werken, helemaal voor diegene die niet zoveel heeft met automatisering. Zo'n zelf gemaakt filmpje is goed te gebruiken bij het maken van een eBook-account, het inloggen in mijn bibliotheek e.d.
Ook zou zo'n filmpje heel handig kunnen zijn op de uitleenschermen in de bibliotheek, ter ondersteuning van de tekst.
Dus, toch maar eens gekeken op de sites van de twee aangegeven programma's: Screenr en Screencast-o-Matic. Bij de eerste lukte me het al niet om een preview te krijgen. Inloggen verzande bij Screenr in een leeg scherm...
Dan maar naar Screen-o-Matic. Het korte instructiefilmpje lukte. Gebruik bleek zeer eenvoudig te zijn. Dan een account aanmaken: ging ook goed! Start recording... er geurde niets.
Ik doe waarschijnlijk iets verkeerd maar weet niet wat.
Ook bij dit ding lijkt het voor de hand te liggen dat veel instructiefilmpjes landelijk of provinciaal gemaakt kunnen worden (m.b.t. Wise bijvoorbeeld). Dit is niet iets voor de lokale bibliotheek. Deze kan zich beperken tot de plaatselijke bijzonderheden.
Als ik er technisch doorkom, ben ik de eerste die gaat proberen een screencast te maken: heeft volgens mij echt toegevoegde waarde.
Op internet moet je trouwens nog met een vergrootglas kijken naar bibliotheken, die hier iets mee doen.
Gevonden: informatief en goed gemaakt filmpje 'hoe reserveren' door bibliotheek Schiedam.
http://www.youtube.com/watch?v=D_mdNo9d6B8&list=FL2cwyhty2tUDZb_JJTnAwIw
Jammer overigens dat er nog geen nieuw filmpje is gemaakt van de aangepaste catalogus.
zaterdag 15 juni 2013
Ding 12: Pinterest
Lees in een bijdrage dat het aantal gebruikers van Interest sinds begin 2012 met 145 % is gestegen. Dat kan natuurlijk ook van 2 naar 5 gebruikers zijn, alhoewel ik dat niet denk. Zegt dus niets. Dan maar even gegoogeld: Aantal gebruikers Pinterest
In Nederland op dit moment ca. 65.000 actieve gebruikers van Interest. Omgerekend naar de 22.000 inwoners van Heiloo zijn dit er 77. Ik neem aan dat zeker 25% bedrijfsmatig is. Dus 59 particulieren blijven over. Zeg eens dat 25% daarvan geïnteresseerd is in de bibliotheek en wat zij op interest doe, dan zijn dat 15 potentiële individuele volgers in Heiloo. Een wat kleine groep denk ik zo. Mede omdat er grenzen zijn aan onze inspanningen op het www en deze toch moeten richten op de plekken waar onze (potentiële) leden zich bevinden, zoals we bij het vorige ding hebben geleerd.
Misschien een wat negatief verhaal. Als Pinterest echter door blijft groeien en een echte speler wordt op de 'sociale media markt', dan dient op termijn wellicht hier toch ook door de bibliotheek meer aandacht aan gegeven te worden.
Op dit moment zie ik dan ook alleen een soort passieve houding voor me: evt. pinterest boards rond bijvoorbeeld boeken en andere media van andere (landelijke?) Pinterest acounts op die van de bibliotheek tonen. Voor deelgebieden zoals plaatselijke informatie zou een eigen Board misschien nog wel een uitkomst zijn. Goede voorbeelden hiervan zie je in Langedijk en Enschede.
En verder denk ik dat met landelijke etalages van mediatitels en fotoboeken van activiteiten van de bibliotheek op de eigen site en facebook al heel wat mogelijk is zonder in Pinterest te duiken.
En dan nog het puntje van de auteursrechten van de afbeeldingen in Pinterest...
Ding 11: lokaal sociaal
Uit de laatste bijdrage van dit ding (Zijn bibliotheken digitaal al uitgespeeld?) trof mij de volgende zin:
"Niet mee gaan met de digitale werkelijkheid zal uiteindelijk lijden tot het verdwijnen van de openbare bibliotheek."
Dat is natuurlijk helemaal waar het om draait. Hoewel ik nog steeds het gevoel heb dat het echte gebruik van van digitale sociale media wordt overschat, is dit wel de werkelijkheid van vandaag. Facebook, Twitter en bijv. Instagram worden mijns inziens nog steeds voor het grootste gedeelte gebruikt om de eigen prive-informatie te delen met je vrienden. Ook veel ouderen kunnen op deze manier in contact blijven met jongeren familieleden, dichtbij en veraf. Daarnaast kijken bibliotheken en bedrijven naar elkaar. Bedrijf en privépersoon hebben relatief weinig communicatie via digitale sociale media. Dit is ten minste mijn idee.
Dat neemt niet weg dat je als bedrijf, dus ook als bibliotheek, daar moet zijn waar je (potentiële) leden zich bevinden. De fysieke plaatsen (zie de stationsbibliotheek) maar ook op de digitale 'hangplaatsen'.
Nu heb ik eens rond gekeken met twitter, facebook en google allert, maar er wordt relatief weinig over (en helemaal niet met) de bibliotheek gesproken. Weinig gezien waar we als bibliotheek direct op in kunnen haken. Dan dus maar meer actief op zoek naar de hangplekken (van jong en oud) en naar de plaatsen waar vragen worden gelanceerd, waar wij als bibliotheek onze toegevoegde waarde kunnen tonen. Er blijken heel wat plekken te zijn op internet waar ik het bestaan niet van wist. Maar of al deze plekken door de bibliothek bezocht moeten worden?
Goed om toch eens maar een paar collega''s uit te gaan zoeken hoe we belangrijke groepen leden en niet leden op de sociale media kunnen ontdekken en hoe we met hen blijvend in contact kunnen treden.
Want het blijft een waarheid als een
dat je als bibliotheek moet zijn waar je gebruikers zijn, en dat daar bent met een vanzelfsprekende toegevoegde waarde. Je een onderdeel in het leven bent en blijft van al die verschillende mensen.
"Niet mee gaan met de digitale werkelijkheid zal uiteindelijk lijden tot het verdwijnen van de openbare bibliotheek."
Dat is natuurlijk helemaal waar het om draait. Hoewel ik nog steeds het gevoel heb dat het echte gebruik van van digitale sociale media wordt overschat, is dit wel de werkelijkheid van vandaag. Facebook, Twitter en bijv. Instagram worden mijns inziens nog steeds voor het grootste gedeelte gebruikt om de eigen prive-informatie te delen met je vrienden. Ook veel ouderen kunnen op deze manier in contact blijven met jongeren familieleden, dichtbij en veraf. Daarnaast kijken bibliotheken en bedrijven naar elkaar. Bedrijf en privépersoon hebben relatief weinig communicatie via digitale sociale media. Dit is ten minste mijn idee.
Dat neemt niet weg dat je als bedrijf, dus ook als bibliotheek, daar moet zijn waar je (potentiële) leden zich bevinden. De fysieke plaatsen (zie de stationsbibliotheek) maar ook op de digitale 'hangplaatsen'.
Nu heb ik eens rond gekeken met twitter, facebook en google allert, maar er wordt relatief weinig over (en helemaal niet met) de bibliotheek gesproken. Weinig gezien waar we als bibliotheek direct op in kunnen haken. Dan dus maar meer actief op zoek naar de hangplekken (van jong en oud) en naar de plaatsen waar vragen worden gelanceerd, waar wij als bibliotheek onze toegevoegde waarde kunnen tonen. Er blijken heel wat plekken te zijn op internet waar ik het bestaan niet van wist. Maar of al deze plekken door de bibliothek bezocht moeten worden?
Goed om toch eens maar een paar collega''s uit te gaan zoeken hoe we belangrijke groepen leden en niet leden op de sociale media kunnen ontdekken en hoe we met hen blijvend in contact kunnen treden.
Want het blijft een waarheid als een
dat je als bibliotheek moet zijn waar je gebruikers zijn, en dat daar bent met een vanzelfsprekende toegevoegde waarde. Je een onderdeel in het leven bent en blijft van al die verschillende mensen.
donderdag 13 juni 2013
Ding 10: Google+
Lang geleden, toen het nog koud was, werd er eens een hang-out sessie gehouden...
Daarvoor heb ik dit ding bekeken en doorgenomen. Een eigen kring gemaakt, mensen er aan toegevoegd enz. En natuurlijk meegedaan aan de Hang-out sessie. Was met 8 deelnemers niet echt een succes. Denk dat tot circa 5 personen nog gaat. Dicipline is het belangrijkste. Door elkaar heen praten of stiltes zijn moeilijk te voorkomen. Een echte leider, met als die praat dat dan iedereen stil is, is denk ik wel een vereiste.
Maar goed, zojuist weer eens dit verdiepding opgepakt. Even zoeken, maar snel weer gevonden. Berichtje gemaakt en gedeeld, berichtje van een ander geliked (o, nee: +1).
Lijkt wat mij betreft toch erg op facebook, al vindt google dan van niet. En omdat er minder mensen aan deelnemen, wint facebook het op dit moment glansrijk.
Als bibliotheek is het handig om ook op Google+ (of misschien een ander alternatief voor facebook, welke binnenkort wordt gehyped) actief te zijn. Want waar je leden/bezoekers zijn, daar moet je als bibliotheek zijn!
Daarvoor heb ik dit ding bekeken en doorgenomen. Een eigen kring gemaakt, mensen er aan toegevoegd enz. En natuurlijk meegedaan aan de Hang-out sessie. Was met 8 deelnemers niet echt een succes. Denk dat tot circa 5 personen nog gaat. Dicipline is het belangrijkste. Door elkaar heen praten of stiltes zijn moeilijk te voorkomen. Een echte leider, met als die praat dat dan iedereen stil is, is denk ik wel een vereiste.
Maar goed, zojuist weer eens dit verdiepding opgepakt. Even zoeken, maar snel weer gevonden. Berichtje gemaakt en gedeeld, berichtje van een ander geliked (o, nee: +1).
Lijkt wat mij betreft toch erg op facebook, al vindt google dan van niet. En omdat er minder mensen aan deelnemen, wint facebook het op dit moment glansrijk.
Als bibliotheek is het handig om ook op Google+ (of misschien een ander alternatief voor facebook, welke binnenkort wordt gehyped) actief te zijn. Want waar je leden/bezoekers zijn, daar moet je als bibliotheek zijn!
Ding 9: Facebook verdiept
Wat later dan gepland met dit ding begonnen. Keek er een beetje tegenop. Nooit een werkend facebook account gehad. Wat is er dan beter om je dochter het je uit te laten leggen. Heel veel is me duidelijker geworden. Dan de privacyinstellingen: deze zijn omvangrijk en sterk verbeterd met 'vroeger', heb ik gelezen. Nou ik vind ze nog steeds vrij ingewikkeld. Je kunt van alles wijzigen, maar wat is dan precies het effect? Dat kun je dan gelukkig weer op speciale site teruglezen.
Belangrijkste voorlopig is dat ik me heb afgeschermd voor de buitenwereld. alleen vrienden kunnen op mijn facebook.
En als er reacties of tags komen die ik niet wil, dan weet ik wat te doen.
Als bibliotheek is het naast twitter een goed communicatiemiddel. Ook bij facebook kom je met nieuwe berichten direct in de tijdlijn van je vrienden. Dat kan heel goed werken.
De site van onze bibliotheek ziet er best goed uit. Hulde Birgitta!
Misschien met een paar collega's nog eens bekijken hoe facebook voor onze acties e.d. kunnen inzetten.
Lijsten en evenementen zijn nog zaken die ik niet onder de knie heb. Maar weer even aan m'n dochter vragen, of natuurlijk aan onze facebooker Birgitta.
Belangrijkste voorlopig is dat ik me heb afgeschermd voor de buitenwereld. alleen vrienden kunnen op mijn facebook.
En als er reacties of tags komen die ik niet wil, dan weet ik wat te doen.
Als bibliotheek is het naast twitter een goed communicatiemiddel. Ook bij facebook kom je met nieuwe berichten direct in de tijdlijn van je vrienden. Dat kan heel goed werken.
De site van onze bibliotheek ziet er best goed uit. Hulde Birgitta!
Misschien met een paar collega's nog eens bekijken hoe facebook voor onze acties e.d. kunnen inzetten.
Lijsten en evenementen zijn nog zaken die ik niet onder de knie heb. Maar weer even aan m'n dochter vragen, of natuurlijk aan onze facebooker Birgitta.
zaterdag 1 juni 2013
Ding 8: Copyright en Creative Commons
Over dit ding valt voldoende te lezen. Het is best ingewikkeld en voor je het weet neem je iets over van internet, zonder je aan de regels te houden. Bronvermelding is essentieel. Bij teksten denk ik dat we als bibliotheek niet zo erg de fout in gaan. Als we al een tekst van een ander gebruiken (op de site of bijv. in een beleidsplan), dan vermelden we de bron of het is een tekst van een collegabibliotheek (die in het algemeen uit collegialiteit geen problemen maakt van hergebruik maar zelfs graag willen delen). En verder gebruiken we voor persberichten vaak teksten, die beschikbaar zijn gesteld door belanghebbenden. Ook geen probleem dus.
Bij foto's ligt dat anders. We zijn al eens - onterecht - aangeklaagd voor het gebruik van een afbeelding i.h.k.v. de week van de mediawijsheid. Ik gebruik daarnaast heel wat foto's en afbeeldingen op de site en affiches, die ik via google vind, zonder me er bewust van te zijn of hier rechten op zitten. Handiger om flickr of Paxabay te gebruiken. Anders wordt ik straks zo maar opgespoord met illegaal gebruikte afbeelding. Photofacts weet me te vinden...
Bij foto's ligt dat anders. We zijn al eens - onterecht - aangeklaagd voor het gebruik van een afbeelding i.h.k.v. de week van de mediawijsheid. Ik gebruik daarnaast heel wat foto's en afbeeldingen op de site en affiches, die ik via google vind, zonder me er bewust van te zijn of hier rechten op zitten. Handiger om flickr of Paxabay te gebruiken. Anders wordt ik straks zo maar opgespoord met illegaal gebruikte afbeelding. Photofacts weet me te vinden...
maandag 20 mei 2013
Ding 7: Content Curatie
Daar ben ik dan weer! Na een maandje afwezigheid heb ik deze druilerige Pinksteravond maar eens aangegrepen om met ding 7 verder te gaan. Scoop.it had ik al enige tijd geleden bekeken en ik was verrast. Simpel verzamelen van info op het web en er je eigen commentaar aan toevoegen. Handig als je iets zoekt over de bibliotheek, maar ook bijvoorbeeld mijn vakantiebestemming van deze zomer: Nepal. Blijkt iemand uit Nepal een aantal verrassende sites en andere info bij elkaar gezet te hebben. Zo kwam ik van het één op het ander. http://www.scoop.it/t/tourism-in-nepal
Er bestaan veel verschillende manieren om aan Content Curatie te doen. Dat blijkt wel als je dit Ding doorneemt. Wist van veel nog niets af.
Dat het belangrijk is om hier als bibliotheek ook 'aan te gaan doen' staat buiten kijf: informatie vind je overal, maar juiste, gerichte informatie van kwaliteit (verrijkte info) daar kan en moet de bibliotheek zich onderscheiden.
Natuurlijk kunnen we veel gezamenlijk, dus delen van wat anderen hebben gedaan (neem de digitale etalages, maar ook goede scoop.it sites en Storify) maar ook zelf als lokale bibliotheek hebben we hierin een rol en betekenis. Neem alleen al de hot items, die plaatselijk spelen.
Hoog tijd om naar het delen van kwalitatief goede vormen van content curatie en het creëren daarvan te gaan kijken. Wie denkt er mee?
Er bestaan veel verschillende manieren om aan Content Curatie te doen. Dat blijkt wel als je dit Ding doorneemt. Wist van veel nog niets af.
Dat het belangrijk is om hier als bibliotheek ook 'aan te gaan doen' staat buiten kijf: informatie vind je overal, maar juiste, gerichte informatie van kwaliteit (verrijkte info) daar kan en moet de bibliotheek zich onderscheiden.
Natuurlijk kunnen we veel gezamenlijk, dus delen van wat anderen hebben gedaan (neem de digitale etalages, maar ook goede scoop.it sites en Storify) maar ook zelf als lokale bibliotheek hebben we hierin een rol en betekenis. Neem alleen al de hot items, die plaatselijk spelen.
Hoog tijd om naar het delen van kwalitatief goede vormen van content curatie en het creëren daarvan te gaan kijken. Wie denkt er mee?
donderdag 18 april 2013
Ding 6: Mediawijsheid
Een relatief klein ding in de cursus, maar essentieel voor de bibliotheek van vandaag.
Ik ben gezakt (maar dat zal bijna iedereen wel hebben).
64% goed. Ik dacht mooi, een voldoende. Maar zo werkte dat dus niet. Wist beste wel aardig wat, maar ook dingen niet, die ik zou moeten weten. Opdracht: blijven oriënteren en de ogen en oren open houden. Zonder nu direct af te gaan schuiven: daar ligt ook een rol voor de specialist: de mediacoach (in opleiding). Het zou goed zijn als die zich goed op de hoogte houdt van de ontwikkelingen op dit gebied (o.a. door het volgen van de specifieke blogs) en deze kennis gedoseerd overbrengt aan de
collega's.
Onze opdracht is: maak het publiek mediawijzer. Maak de kloof tussen 'wel weten hoe' en 'niet weten hoe' kleiner en vergroot waar mogelijk de eerste groep.
Deze opdracht zweeft al lang boven de markt, maar de afgelopen jaren is deze door alle snelle ontwikkelingen steeds belangrijker geworden.
Heb eens bedacht wat we al doen: 15 jaar geleden begonnen met Internetcursussen voor beginners en later voor gevorderden. Het internet-eiland voor zelf proberen. Wifi in de bibliotheek, 2 verschillende cursussen Klik&Tik, Mediabar, maandelijks tabletcafé, mediacouch in opleiding, spreekuren tijdens de Week van de Mediawijsheid, e-books: hulp bij aanvragen account enz enz.
Waar we heel lang geleden met een boek in de hand een cursus internet in elkaar draaiden (met eigen cursusmateriaal), hebben we nu o.a. medialessen.nl Een heerlijke site, waar we veel ideeën op kunnen doen voor eigen cursussen aan het publiek. Zodat we met z'n allen steeds Mediawijzer worden!
Ik ben gezakt (maar dat zal bijna iedereen wel hebben).
64% goed. Ik dacht mooi, een voldoende. Maar zo werkte dat dus niet. Wist beste wel aardig wat, maar ook dingen niet, die ik zou moeten weten. Opdracht: blijven oriënteren en de ogen en oren open houden. Zonder nu direct af te gaan schuiven: daar ligt ook een rol voor de specialist: de mediacoach (in opleiding). Het zou goed zijn als die zich goed op de hoogte houdt van de ontwikkelingen op dit gebied (o.a. door het volgen van de specifieke blogs) en deze kennis gedoseerd overbrengt aan de
collega's.
Onze opdracht is: maak het publiek mediawijzer. Maak de kloof tussen 'wel weten hoe' en 'niet weten hoe' kleiner en vergroot waar mogelijk de eerste groep.
Deze opdracht zweeft al lang boven de markt, maar de afgelopen jaren is deze door alle snelle ontwikkelingen steeds belangrijker geworden.
Heb eens bedacht wat we al doen: 15 jaar geleden begonnen met Internetcursussen voor beginners en later voor gevorderden. Het internet-eiland voor zelf proberen. Wifi in de bibliotheek, 2 verschillende cursussen Klik&Tik, Mediabar, maandelijks tabletcafé, mediacouch in opleiding, spreekuren tijdens de Week van de Mediawijsheid, e-books: hulp bij aanvragen account enz enz.
Waar we heel lang geleden met een boek in de hand een cursus internet in elkaar draaiden (met eigen cursusmateriaal), hebben we nu o.a. medialessen.nl Een heerlijke site, waar we veel ideeën op kunnen doen voor eigen cursussen aan het publiek. Zodat we met z'n allen steeds Mediawijzer worden!
zondag 14 april 2013
Ding 5: Instagram
(Nog) geen trotse bezitter van een smartphone of tablet. Had ook even geen tijd om die van Ilse of mijn kinderen voor dit ding 5 in te zetten. Wat ik met twitter had (nu niet meer!) heb ik nu met dit programma. Flickr had ik al niets mee bij de 23 dingen. Instagram heeft mij ook nog niet voor zich gewonnen. Foto's maak ik nog steeds om er later zelf van te kunnen genieten, en misschien de diashow op televisie voor familie en vrienden (of op het touchscreen voor mijn collega's...).
Maar goed, toch alle stof doorgenomen en veel te weten gekomen van Instagram. Bedrijven gebruiken het ook voor Marketing. Toch ben ik nog niet overtuigd. Bewerkte foto's delen met anderen en hopen dat ze een goede review krijgen... Misschien leuk om eens te proberen als bibliotheek. Vooralsnog denk ik dat twitter en facebook de komende tijd belangrijker zijn om als bibliotheek aanwezig te zijn. Meer informatief en meer gebruikers (op dit moment). Dus eerst t&f nog beter en professioneler maken als bibliotheek. En dan als er nog tijd beschikbaar is en Instagram (of een soortgelijk programma) steeds gangbaarder wordt bij sociale media likers... Dan...
Maar goed, toch alle stof doorgenomen en veel te weten gekomen van Instagram. Bedrijven gebruiken het ook voor Marketing. Toch ben ik nog niet overtuigd. Bewerkte foto's delen met anderen en hopen dat ze een goede review krijgen... Misschien leuk om eens te proberen als bibliotheek. Vooralsnog denk ik dat twitter en facebook de komende tijd belangrijker zijn om als bibliotheek aanwezig te zijn. Meer informatief en meer gebruikers (op dit moment). Dus eerst t&f nog beter en professioneler maken als bibliotheek. En dan als er nog tijd beschikbaar is en Instagram (of een soortgelijk programma) steeds gangbaarder wordt bij sociale media likers... Dan...
donderdag 4 april 2013
Ding 4: Privacy
Na lang bij twiiter stil gestaan te hebben, kon ik hier gelukkig vrij snel doorheen.
Het filmpje was goed gemaakt en maakte me heel duidelijk dat ik voorzichtig moet zijn met mijn gegevens op internet en daarbuiten. Natuurlijk wist ik dat al, maar toch.
Van mezelf kon ik niets vinden (ik ben dan ook nog niet zo sociaal actief op internet). Van huisgenoten gelukkig ook (nog) niet.
Ik ben me aardig bewust van mijn surfgedrag. Probeer alleen op sites te komen die ik kan vertrouwen en geef alleen de informatie die ik kwijt wil.
In de bibliotheek laten gebruikers wel digitale sporen na, maar we doen er nog niet zo veel mee. Willen wel in de loop van dit jaar op marketing een slag maken, door deel te nemen aan een project van ProBiblio, waarbij leden meer persoonlijk benderd worden aan de hand van bijvoorbeeld hun leenhistorie.
Op de pc's van het internet blijft in principe niets achter omdat deze na elke sessie weer worden geschoond: een veilig idee voor klant en bibliotheek.
De opsomming van links was wel aardig. Twee hebben mij geraakt: Web 2.0 vooruitgang of gevaar? omdat deze link het - bij mij i.i.g. - niet deed. En de tips op Pepermunt.net. Heel handig en ook voor heel andere internet zaken. Direct bij mijn favorieten gezet.
Er is tegenwoordig heel wat te vinden op internet over privacy. Zo vond ik een filmpje van de Consumentenbond van 3 weken geleden op youtube:
Het filmpje was goed gemaakt en maakte me heel duidelijk dat ik voorzichtig moet zijn met mijn gegevens op internet en daarbuiten. Natuurlijk wist ik dat al, maar toch.
Van mezelf kon ik niets vinden (ik ben dan ook nog niet zo sociaal actief op internet). Van huisgenoten gelukkig ook (nog) niet.
Ik ben me aardig bewust van mijn surfgedrag. Probeer alleen op sites te komen die ik kan vertrouwen en geef alleen de informatie die ik kwijt wil.
In de bibliotheek laten gebruikers wel digitale sporen na, maar we doen er nog niet zo veel mee. Willen wel in de loop van dit jaar op marketing een slag maken, door deel te nemen aan een project van ProBiblio, waarbij leden meer persoonlijk benderd worden aan de hand van bijvoorbeeld hun leenhistorie.
Op de pc's van het internet blijft in principe niets achter omdat deze na elke sessie weer worden geschoond: een veilig idee voor klant en bibliotheek.
De opsomming van links was wel aardig. Twee hebben mij geraakt: Web 2.0 vooruitgang of gevaar? omdat deze link het - bij mij i.i.g. - niet deed. En de tips op Pepermunt.net. Heel handig en ook voor heel andere internet zaken. Direct bij mijn favorieten gezet.
Er is tegenwoordig heel wat te vinden op internet over privacy. Zo vond ik een filmpje van de Consumentenbond van 3 weken geleden op youtube:
Ding 3: Genoeg getwitterd voor dit moment
Als je eigenlijk nooit goed hebt rondgekeken op twitter, dan is ding 3 meteen een hele zware.
Maar...Na enige uurtjes zweten heb ik dan toch een soort van overzicht van wat twitter is, wat ik er mee kan en wat het kan betekenen voor de bibliotheek. Had ik veel eerder moeten doen...
Mensen gaan volgen, lijsten aangemaakt, onderwerpen bekeken, zelfs een uitgestelde tweet opgesteld en verzonden.
Dan hop naar Hootsuite. Dat is andere koek, maar ook die heb ik gegeten (en smaakte best lekker).
Blijkt dat je om er echt iets aan te hebben als bibliotheek (zoals tweets verdelen), je een betaalde uitbreiding moet kopen. Was ik pas later achter, ik maar zoeken waar deze functie zat... Maar zo leer je een dergelijk programma wel weer goed kennen.
De twitterchat: die moeten we gewoon eens gaan proberen. Lijkt me een leuk experiment. Wel een paar bekende twitteraars vragen om mee te doen. Kan de vorm aannemen van een biebpanel, een leesclub enz.
Net nog even geprobeerd om een andere blog te volgen en die van mij wat op te leuken.
Nu snel naar Ding 4...
Maar...Na enige uurtjes zweten heb ik dan toch een soort van overzicht van wat twitter is, wat ik er mee kan en wat het kan betekenen voor de bibliotheek. Had ik veel eerder moeten doen...
Mensen gaan volgen, lijsten aangemaakt, onderwerpen bekeken, zelfs een uitgestelde tweet opgesteld en verzonden.
Dan hop naar Hootsuite. Dat is andere koek, maar ook die heb ik gegeten (en smaakte best lekker).
Blijkt dat je om er echt iets aan te hebben als bibliotheek (zoals tweets verdelen), je een betaalde uitbreiding moet kopen. Was ik pas later achter, ik maar zoeken waar deze functie zat... Maar zo leer je een dergelijk programma wel weer goed kennen.
De twitterchat: die moeten we gewoon eens gaan proberen. Lijkt me een leuk experiment. Wel een paar bekende twitteraars vragen om mee te doen. Kan de vorm aannemen van een biebpanel, een leesclub enz.
Net nog even geprobeerd om een andere blog te volgen en die van mij wat op te leuken.
Nu snel naar Ding 4...
zondag 24 maart 2013
ding 3: best wel lastig als je twitter moet herontdekken
Donderdagochtend en vanavond bezig geweest met Twitter. Wat was dat ook al weer? Een nieuw account aanmaken, lijsten maken en gewoon rondkijken. Uiteindelijk gaat dat redelijk, maar er zijn nog heel wat 'extra's' die er op wachten om ontdekt te worden.
En dan naar hootsuite. Account aangemaakt en rondgekeken. De introductievideo gedeeltelijk bekeken. Lijkt zeer interessant om als bibliotheek te gaan ontdekken. Heel eenvoudig alle tweets en berichten via facebook snel in kunnen zien en dus weer reageren.
Echter nog heel wat te doen bij Ding 3. Misschien morgen aan het einde van de dag nog even op de bibliotheek en anders verder tijdens de Pasen. Het blijft toch koud. brrrrrr.
En... hoe zat het ook al weer: linken aan andere blogs?
En dan naar hootsuite. Account aangemaakt en rondgekeken. De introductievideo gedeeltelijk bekeken. Lijkt zeer interessant om als bibliotheek te gaan ontdekken. Heel eenvoudig alle tweets en berichten via facebook snel in kunnen zien en dus weer reageren.
Echter nog heel wat te doen bij Ding 3. Misschien morgen aan het einde van de dag nog even op de bibliotheek en anders verder tijdens de Pasen. Het blijft toch koud. brrrrrr.
En... hoe zat het ook al weer: linken aan andere blogs?
zondag 17 maart 2013
Zondagavond en nog zoekende
Morgen beginnen we met de verdiepdingen. Heb er zin in. De voorbereidingen lopen echter nog niet zo soepel. Heb een nieuw blog aangemaakt, maar heb eigenlijk geen idee meer hoe je die verder inricht. 3 jaar geleden best wel veel gepost op mijn 23 dingen blog. Maar zo kom je jezelf weer tegen... Veel kennis zakt weer weg.
Zal vanavond nog eens kijken of ik nog wat kennis op kan halen.
Zie jullie morgen, 10.00 uur!
Best wel trots op de nieuwe inrichting van de bibliotheek:
Zal vanavond nog eens kijken of ik nog wat kennis op kan halen.
Zie jullie morgen, 10.00 uur!
Best wel trots op de nieuwe inrichting van de bibliotheek:
Eerste begin is altijd weer lastig
Verdiepdingen... Heel hard nodig (voor mij). De eerste test is doorlopen. Weer een nieuw gmail adres aangemaakt en nu dus dit blog.
Blog nog een beetje opleuken denk ik.
Zal mij benieuwen wat er maandag gaat gebeuren bij de officiële start.
Blog nog een beetje opleuken denk ik.
Zal mij benieuwen wat er maandag gaat gebeuren bij de officiële start.
Abonneren op:
Posts (Atom)






