Het filmpje was goed gemaakt en maakte me heel duidelijk dat ik voorzichtig moet zijn met mijn gegevens op internet en daarbuiten. Natuurlijk wist ik dat al, maar toch.
Van mezelf kon ik niets vinden (ik ben dan ook nog niet zo sociaal actief op internet). Van huisgenoten gelukkig ook (nog) niet.
Ik ben me aardig bewust van mijn surfgedrag. Probeer alleen op sites te komen die ik kan vertrouwen en geef alleen de informatie die ik kwijt wil.
In de bibliotheek laten gebruikers wel digitale sporen na, maar we doen er nog niet zo veel mee. Willen wel in de loop van dit jaar op marketing een slag maken, door deel te nemen aan een project van ProBiblio, waarbij leden meer persoonlijk benderd worden aan de hand van bijvoorbeeld hun leenhistorie.
Op de pc's van het internet blijft in principe niets achter omdat deze na elke sessie weer worden geschoond: een veilig idee voor klant en bibliotheek.
De opsomming van links was wel aardig. Twee hebben mij geraakt: Web 2.0 vooruitgang of gevaar? omdat deze link het - bij mij i.i.g. - niet deed. En de tips op Pepermunt.net. Heel handig en ook voor heel andere internet zaken. Direct bij mijn favorieten gezet.
Er is tegenwoordig heel wat te vinden op internet over privacy. Zo vond ik een filmpje van de Consumentenbond van 3 weken geleden op youtube:
Ik denk dat je goed bezig bent. Het gaat om mediabewustzijn. Bewust zijn van je handelen op internet, even nadenken voor je klikt en niet alles blindelings vertrouwen. En je verdiepen in hoe de privacy-instellingen van de site die je gebruikt zijn ingesteld. Het filmpje van de Consumentenbond is daar een goed voorbeeld van. Je weet vaak niet hoe de standaardinstellingen zijn ingesteld. Veel mensen nemen dit voor lief, er op vertrouwend dat het wel goed zit.
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de linktip, ik heb 'm verwijderd.
Ik ben benieuwd naar hoe jullie de marketing hulpmiddelen gaan inzetten. Ik heb het overtuigend meegemaakt met de werving voor 7Dingen. Met de traditionele promotiemiddelen leverde dat in een bibliotheek 8 deelnemers op. Na een direct mailing kwamen er daar zomaar 40 mensen bij in 2 dagen.
Het inderdaad bewust zijn van wat je doet op internet is heel belangrijk denk ik. Toch betrap ik mezelf er vaak op te snel door te klikken omdat ik even 'snel' iets wil doen of opzoeken en geen zin heb om alles door te lezen (niet in de bieb natuurlijk ;)). Dat filmpje van de consumentenbond geeft wel wat handige tips aan. Die ga ik meteen toepassen.
BeantwoordenVerwijderenEn eh... ik hoop dat er wel extra troepen worden ingezet na dat project over marketing hulpmiddelen! ;)