Intrigerend onderwerp. Echt van deze tijd.
In de verschillende filmpjes wordt gemeld dat het eigenlijk heel eenvoudig is.
Inderdaad: een actie opzetten is eenvoudig. Maar sluit je aan bij een bestaand platform of ontwikkel een nieuwe. Doe je het allemaal zelf, dan heb je een grote kans op een mislukking (zie bibliotheek De Lage Beemden).
Mooie initiatieven gezien. Voor mij wel het meest treffend was Geld voor elkaar. Verschillende manieren van financiering, waarbij crowdfunding er één is. Dat lijkt me een goede aanpak. Als er iets moois uit Biebs4biebs komt, dan moet denk ik dat dan zijn: de ontwikkeling van een platform, speciaal voor projecten in de richting van bibliotheken, maar wel breder getrokken, zoals sponsoring, crowdfunding, leningen verstrekken en bepaalde projecten samen oppakken met partijen in en buiten de bibliotheekwereld, en samen de opbrengsten (financieel en/of bekendheid, deelnemers enz.) delen.
Misschien kunnen we dit ding dan inzetten voor bijvoorbeeld het herinrichten van de vergaderruimten in onze bibliotheek, met voor donateurs de mogelijkheid om deze een aantal keren per jaar te mogen gebruiken (of een percentage van de verhuuropbrengst).
Crowdsourcing is iets wat je in kunt zetten als publieke actie bij bijvoorbeeld bezuinigingen. Een soort petitiesite tegen de afbraak van een voorziening, maar ook een ideeëngenerator, die helpt bij het maken van keuzes bij een veel lagere begroting.
Kortom: belangrijk om deze onderwerpen niet als kleine bibliotheek aan te pakken: dan krijg je waarschijnlijk veel werk en tijd, weinig resultaat, veel frustraties. Landelijk hier op in zetten, platform(s) bouwen en daar makkelijk als lokale bibliotheek aan deel kunnen nemen. Moeten we alleen de projecten nog benoemen. En daarbij blijkt één ding wel heel belangrijk (zoals in het stukje van Lars stond): "een steuntje in de rug, zodat dromen waargemaakt kunnen worden. Want het draait allemaal om passie en doel, waarbij je als bijdrager iets voelt."

Geen opmerkingen:
Een reactie posten