Tjonge, het derde ding van vandaag, en de eerste keer tijdens mijn werk.
Ik ben niet echt teleurgesteld dat het klaar is. Het was zo op het laatst toch nog een zware bevalling, en dat voor een man. Maar goed, de evaluatie dus.
Misschien handig om de 5 vragen als kopjes te gebruiken.
Hoe heb ik het ervaren?
Ik heb er veel, heel veel van geleerd. Werk druk, prive druk, en dan blijven dingen zoals behandeld in de verdiepdingen liggen. Goed om nu eens - met een flinke stok achter de deur - hiermee aan de gang te gaan. De onderwerpen waren zeer uiteenlopend maar actueel en goed beschreven. De opdrachten duidelijk. Je werd duidelijk gestimuleerd om een onderwerp van meedere kanten te bekijken en je gedachten er over te laten gaan.
Drie topdingen
Wat waren de topdingen? daar heb ik wel even over na moeten denken. Ik denk als eerste Twitter verdiept. Dit ding is erg actueel en direct toepasbaar inde bibliotheek. We hebben direct het twitterteam uitgebreid van 2 naar 6 collega's.
Dan Content Curatie en lokaal sociaal, als ik er nog twee moet kiezen. De eerste bevatte veel nieuwe informatie voor me en gaf een soort bewustwording dat we hier iets mee moeten. een van de belangrijkste taken van de bibliotheek is dan ook die van informatiebemiddelaar.
Lokaal sociaal gaf duidelijk een hint in de richting hoe we onze klanten en niet-klanten in de regio kunnen benaderen. Heel nuttige info. die ik later zeker nog eens zal nalezen.
Gemist of minder relevant
Gemist heb ik eigenlijk niets. Misschien latent iets gemist, maar daar ben ik me dus nu niet van bewust. Er zijn wel onderwerpen die voor mij wat minder relevant waren. Ik noem deze drie: Instagram, eBooks en Pinterest.
Met Instagram heb ik gewoon niet zoveel, en ondanks de vele gebruikers, zie ik hier toch weinig waarde voor de bibliotheek. Bij eBooks kende ik de meeste informatie al, en gaf me dit onderwerp dus relatief weinig nieuws. Pinterest was op zich een prima verdiepding, maar ook hierbij geldt, wat ik ook al in mijn blog heb geschreven, dat ik de waarde op dit moment erg beperkt acht voor een bibliotheek als Heiloo.
Ambities voor de toekomst
Wat ga ik met de opgedane kennis doen? Zeker nog eens nalopen, want het zakt natuurlijk snel weg. Maar het correcte antwoord op deze vraag is natuurlijk: direct en zoveel mogelijk gaan gebruiken en mee experimenteren. Onderbrengen in de communicatiemix. Dit moet ook echt. Het zou pas echt zonde zijn van alle inspanningen om zoveel mogelijkheden, die in de behandelde verdiepdingen worden geboden, niet te gaan benutten. Ik ga ermee aan de slag. En dat wil ik met een groep collega's doen. Na de eindbijeenkomst is het goed om verder te gaan. Direct nadat iedereen terug is van vakantie, met een groepje van verschillende diciplines alle verdiepdingen nog eens langs lopen en bekijken wat we daar mee kunnen en willen doen. tegen onze ambitie, visie en missie houden en er dan gewoon mee aan de slag gaan.
Als eerste project zie ik bijvoorbeeld het mobiliseren van de bevolking van Heiloo, i.v.m. de bezuinigingen die op ons af komen.
Inzetten sociale media als bibliotheek
En dan deze laatste, heel moeilijke, vraag. Wat voor doelen zouden we met de inzet van sociale media willen bereiken. Ik denk dat het belangrijkste is, dat we met de inzet van sociale media de mensen kunnen opzoeken waar ze zich bevinden. we gaan daarmee naar ons publiek toe. Niet alleen dat, we mengen ons onder hen en worden een vanzelfsprekend onderdeel van hun omgeving. We houden contcat met de mens van vandaag en dat op een wijze die extra potentie heeft.
En verder mensen mobiliseren, met elkaar in contact brengen, inspireren enz. alles wat een bibliotheek van nu en van de toekomst moet doen.
Nou maak je mij wel benieuwd naar het "incorrecte" antwoord ;-) En zie ik je nou een volksopstand organiseren. Welk plein gaan we bezetten?
BeantwoordenVerwijderenGoed geƫvalueerd Robert. Hard gewerkt en je niet met een Jantje van Leien van afgemaakt. Bravo!
Je hebt het jezelf de laatste week niet gemakkelijk gemaakt! Ik ben heel benieuwd over welke 'stok' je het hebt ;) Maar ben trots op je hoor!
BeantwoordenVerwijderenWat mij betreft gaan we met alles wat we geleerd hebben, zo snel mogelijk (na de vakantie pas?) aan de slag!