Over dit ding valt voldoende te lezen. Het is best ingewikkeld en voor je het weet neem je iets over van internet, zonder je aan de regels te houden. Bronvermelding is essentieel. Bij teksten denk ik dat we als bibliotheek niet zo erg de fout in gaan. Als we al een tekst van een ander gebruiken (op de site of bijv. in een beleidsplan), dan vermelden we de bron of het is een tekst van een collegabibliotheek (die in het algemeen uit collegialiteit geen problemen maakt van hergebruik maar zelfs graag willen delen). En verder gebruiken we voor persberichten vaak teksten, die beschikbaar zijn gesteld door belanghebbenden. Ook geen probleem dus.
Bij foto's ligt dat anders. We zijn al eens - onterecht - aangeklaagd voor het gebruik van een afbeelding i.h.k.v. de week van de mediawijsheid. Ik gebruik daarnaast heel wat foto's en afbeeldingen op de site en affiches, die ik via google vind, zonder me er bewust van te zijn of hier rechten op zitten. Handiger om flickr of Paxabay te gebruiken. Anders wordt ik straks zo maar opgespoord met illegaal gebruikte afbeelding. Photofacts weet me te vinden...
Ik vrees dat ik even niet weet wat Paxabay is. Maar als je rechtenvrije illustraties gebruikt kan ik je het overzicht van legale bronnen op OpenBibliotheken van harte aanbevelen.
BeantwoordenVerwijderenIk neem aan dat je Pixabay bedoelde? Inderdaad een handige site met afbeeldingen die gratis te gebruiken zijn. Ik kon 'm - tot nu toe dan - niet!
BeantwoordenVerwijderen