Uit de laatste bijdrage van dit ding (Zijn bibliotheken digitaal al uitgespeeld?) trof mij de volgende zin:
"Niet mee gaan met de digitale werkelijkheid zal uiteindelijk lijden tot het verdwijnen van de openbare bibliotheek."
Dat is natuurlijk helemaal waar het om draait. Hoewel ik nog steeds het gevoel heb dat het echte gebruik van van digitale sociale media wordt overschat, is dit wel de werkelijkheid van vandaag. Facebook, Twitter en bijv. Instagram worden mijns inziens nog steeds voor het grootste gedeelte gebruikt om de eigen prive-informatie te delen met je vrienden. Ook veel ouderen kunnen op deze manier in contact blijven met jongeren familieleden, dichtbij en veraf. Daarnaast kijken bibliotheken en bedrijven naar elkaar. Bedrijf en privépersoon hebben relatief weinig communicatie via digitale sociale media. Dit is ten minste mijn idee.
Dat neemt niet weg dat je als bedrijf, dus ook als bibliotheek, daar moet zijn waar je (potentiële) leden zich bevinden. De fysieke plaatsen (zie de stationsbibliotheek) maar ook op de digitale 'hangplaatsen'.
Nu heb ik eens rond gekeken met twitter, facebook en google allert, maar er wordt relatief weinig over (en helemaal niet met) de bibliotheek gesproken. Weinig gezien waar we als bibliotheek direct op in kunnen haken. Dan dus maar meer actief op zoek naar de hangplekken (van jong en oud) en naar de plaatsen waar vragen worden gelanceerd, waar wij als bibliotheek onze toegevoegde waarde kunnen tonen. Er blijken heel wat plekken te zijn op internet waar ik het bestaan niet van wist. Maar of al deze plekken door de bibliothek bezocht moeten worden?
Goed om toch eens maar een paar collega''s uit te gaan zoeken hoe we belangrijke groepen leden en niet leden op de sociale media kunnen ontdekken en hoe we met hen blijvend in contact kunnen treden.
Want het blijft een waarheid als een
dat je als bibliotheek moet zijn waar je gebruikers zijn, en dat daar bent met een vanzelfsprekende toegevoegde waarde. Je een onderdeel in het leven bent en blijft van al die verschillende mensen.


Dat lijkt me zeker belangrijk! Misschien dat we dit (het onderzoeken welke 'hangplekken' er zijn) kunnen onderzoeken met het groepje mensen waar we het vandaag over hadden...
BeantwoordenVerwijderenIn welke context bedoel je dat het gebruik van sociale media wordt overschat? Binnen de bibliotheek of in het algemeen? Ik ben van mening dat de kracht van sociale media binnen de bibliotheekwereld danig wordt onderschat en dat de echte werking niet altijd wordt begrepen. Dat er veel te veel op een 1.0-manier naar gekeken wordt, als middel om maar weer eens te roepen wat we te bieden hebben. daar zijn wij niet uniek in, heel veel ondernemingen gebruiken sociale media op die manier. Of om me Ton te spreken "sociale media worden te vaak verward met het begrip marketing".
BeantwoordenVerwijderenJuist een bibliotheek zou een bindende werking moeten hebben in de lokale gemeenschap. Als laagdrempelige pl3ek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, kunnen debatteren, leren en lezen. Fysiek, maar zeker ook digitaal. Ik kan je het verhaal The Hyperlinked Library van Michael Stephens aanraden. Hij beschrijft mooi hoe de bibliotheek zou moeten functioneren en hoe daarbij sociale media ingezet kunnen worden als één van de hulpmiddelen. Benieuwd wat je daar van vindt.