Een onderwerp waar ik al veel over gelezen had. Een onderwerp ook met grote potentie voor de bibliotheek. Waarbij we het verschil kunnen maken met de concurrentie zoals Bol.com en vele andere sites (www.gratis-boek.nl www.gratis-nederlandse-ebooks.nl www.gratisEpub.nl enz enz), die zich hierop gestort hebben. Ik kon vrijwel geen illegale sites vinden, dus dan maar de legale, zoals hiervoor gemeld. Maar wat bleek: deze zijn heel erg beperkt: slechts enkele interessante titels (in het Nederlands).
Ebooks is een booming markt, waarin we een duidelijke plaats moeten veroveren. Gelukkig daarom dat de VOB ledenvergadering van vorige week ingestemd heeft met het nieuwe E-book platform van bibliotheek.nl. Veel, heel veel boeken van 3 jaar en ouder, gratis te leen voor bibliotheekleden en wat nieuwe boeken voor een extra contributie van € 20,-. Een enorm goed ontwikkeling.
Een van de eerste initiatieven is het e-potal dat we nu gebruiken van EBSCOhost. Soms doet die het wel soms ook weer niet, of zijn er wijzigingen, waardoor niemand meer in kan loggen...
Goed om met eBooks als bibliotheek aan de slag te gaan een must ook. zelfs als het systeem misschien nog wat beperkt is (geldt ook voor de probeersels met streaming eBooks), maar de technische strubbelingen en de beperkte collectie van ons huidige portal schreeuwen om een opvolger.
E-readers lenen we als bibliotheek ook uit en je kunt er één in de mediabar uitproberen. Een goede service voor de beginnende gebruiker. En wil je een account bij EBSCOhost, dan wordt je daar heel kundig aan geholpen.
Ikzelf had nog wel wat aversie tegen eBooks. Maar toen ik enige tijd geleden zag hoe heerlijk het scherm van een eReader leest, was ik om. Heb zelf ook een eReader en die gaat mee met vakantie!
Ook ik ben van van de e-reader, maar laat dat nou net het apparaat zijn waar de e-books van de bibliotheek niet op te lezen zijn. Streaming boeken, dus niet downloadbaar, maar wel te lezen op je pc of je tablet. In het buitenland moet je dus binnen het bereik van de wifi zitten, want met 3G wordt het wel een heel duur boek.
BeantwoordenVerwijderenLekkere eindspurt trouwens ;-)
BeantwoordenVerwijderen